fredag 28. januar 2011

IKT I EGEN LÆREPLAN

I fht vår læreplan , er det kun 1 kompetansemål som går direkte på bruk av IKT. Det er på VG3 http://www.udir.no/grep/Lareplan/?laereplanid=643128&visning=5 og det står at elevene skal bruke digitale verktøy i yrkesutøvinga” . Det er jo selvfølgelig fordi jeg underviser i et praktisk fag.  Og så har vi jo de grunnleggende ferdighetene http://www.udir.no/grep/Lareplan/?laereplanid=235264&visning=4, som også skal være med, og der står det:  “Å kunne bruke digitale verktøy i hudpleiefaget innebærer å søke relevant og oppdatert informasjon og holde kontakt med andre fagmiljøer, nasjonalt og internasjonalt. Det omfatter også kartotekføring, lagerstyring og kontroll av omsetning, og utarbeiding av kundeveiledninger og annen informasjon.” Vi har ikke program (software) på skolen, hvor de kan betjene timebestilling/ lagerstyring og kontroll av omsetningen, men flere av elevene har sett det og til dels brukt det, i praksisperioden ute i hudpleiesalonger / parfymerier. Vi bruker ITS i undervisningen, både oppgaver, undersøkelser, alle planer ligger der og ikke minst “Vurderingsboka”, som gir en super oversikt, både for elever og lærere. Jeg planlegger nå å bruke blogg i forbindelse med elevenes neste utplasseringsperiode og vil da samarbeide med norskfaget, slik at elevene kan jobbe tverrfaglig med dette.  I forkant av dette må vi jobbe med nettvett og i den forbindelse får vi også med oss faget “Kommunikasjon og samhandling”, for her er jo etikk et nøkkelord. Hva kan vi skrive på nettet og hvem skal lese dette? Hva med ev. bilder og ting elevene skriver, hvor leseren kanskje skjønner hvilket utplasseringssted de skriver om? Må vi innhente tillatelser i forkant? Jeg tror dette vil generere mange nyttige refleksjoner hos elevene, som de også vil ha nytte av i sin daglige nettbruk på FB ol. Jeg er slett ikke så sikker på at alle er like bevisste på dette.
Ellers benytter vi jo nettet, for å søke informasjon om ulike emner vi jobber med.
For egen del har jeg lenge tenkt på muligheten for å opprette en egen gruppe på “Del og bruk” for lærere (og eventuelt andre utøvere) i eget fag. Som tidligere nevnt, tilhører vi et smalt fag og vi bruker til tider mye tid på å finne digitale ressurser som er gode. Men hver og en av oss sitter sikkert på en liten “skattekiste” – fylt med gode idèer, tips om nyttige nettsider og annet som vi kan dele med hverandre. Og da håper jeg flere enn meg og mine nærmeste kolleger kan være med på å bygge opp en slik felles delingsarena.
Vi lærerne i mitt arbeidslag har jobbet ganske mye med egen læreplan. Vi har konkretisert og nivådifferensiert alle kompetansemålene. Vi har også jobbet med dette i eget fagnettverk, sammen med hudpleielærere fra hele Østlandet. Fortsatt gjenstår en del arbeid her, fordi vi ser etter hvert som elevene jobber med kompetansemålene, at nivådifferensieringene (som vi også ønsker å benytte som vurderingskriterer), er for lite målbare. Så vi tar for oss bit for bit, og forhåpentligvis blir det kanskje bra før vi får en ny reform………… med ny læreplan J
Dette er jo i og for seg ikke så galt, for på denne måten blir jo læreplanene et dynamisk arbeidsdokument og ikke en statisk sak som bare legges på ITS, og der ligger det i ro, og vi kikker på det en gang i blant.
Snakk om læreplanen på ITS, vi har gjort noe som vi selv synes er ganske glupt: Vi har laget en undersøkelse på ITS, hvor vi har lagt hvert av kompetansemålene som spørsmål, og elevene vurderer seg selv hvilket nivå de ligger på i de ulike målene. Dette er bevisstgjørende for den enkelte elev, og vi lærerne får en grei oversikt over hva som er på plass, og hva vi må legge vekt på i repetisjonsperioden. En idè for andre??? (om du ikke allerede har gjort det selv da J

1 kommentar:

  1. Spennende å lese det du skriver om bruk av digitale verktøy i undervisningen. Jeg har også vurdert å bruke blogg når elevene er i praksis. Det virker som en god mulighet for å reflektere over praksis. I stedenfor logg som vi har brukt mye. Jeg er allikavel litt usikker hvor lurt det er i forhold til mine elevene som er i praksis i helseinstitusjoner. jeg tenker særlig på dette med taushetsplikt og mye sensitiv informasjon.
    Jeg synes det er spennende å koble til flere fag som du tenker.En god ide.
    Du tar opp dette med nettvett og jeg er helt enig i at vi må jobbe mer med det. Bevisstgjøre både elever og også oss lærere i forhold til dette med nettvett, personvern, kildekritikk osv.
    Jeg synes det er spennende hvordan dere får elevene til å vurdere kompetansemålene på its. En kjempefin måte å bevisstgjøre elevene kompetansemålene. Det skal jeg se litt nærmere på. Flott med gode tips! Jeg avslutter ofte temaer med en undersøkelse på its hvor elevene gjør en egenvurdering av hvordan de har jobbet med temaet. Her tror jeg at jeg nå skal legge inn hvert av kompetansemålene som spørsmål og la dem vurdere seg selv etter nivå :)

    SvarSlett